Nye sjøkart gir sikrere seilas til Egersund havn
Innseilingen til Egersund havn blir tryggere nå som Kartverket har utgitt detaljerte elektroniske sjøkart. Disse gir en bedre oversikt over dybdeforholdene i havna.
Egersund havn er sist ut av flere norske havner som har fått nye elektroniske sjøkart (ENC) med mer detaljerte dybdekurver. Dybdekurvene er fortettet til intervaller på én meter i området 5–30 meters dyp.
Egersund er en by med mye skipstrafikk knyttet til fiskeri, offshore- og verftsindustri. I tillegger er innseilinga til havna smal.

– De siste årene har Kartverket sluppet en serie høyoppløselige, digitale sjøkart for norske havner. Disse kartene har en omfattende og detaljert dybdeinformasjon. Dette gir større skip økt handlingsrom når de skal manøvrere – og bedre sikkerhetsmarginer, selv ved små marginer i havnene. De som kommer sjøveien inn til Egersund havn får nå en tryggere og mer effektiv seilas, sier fungerende sjødirektør Gudmund Jønsson i Kartverket.
Oppdaterte sjøkart i kartplottere
De tette dybdekurvene i havnene kan gjøres tilgjengelig i kartplottere som baserer seg på data fra Kartverket.
Dybdeinformasjonen er også tilgjengelige i kartet i farvannsbeskrivelsen «Den norske los» på dnl.kartverket.no.
Flere havner får detaljerte kart
Kartverket har lagt en plan og jobber for å produsere elektroniske sjøkart (ENC) med tettere dybdekurver i de største havnene i Norge. Det er 11 havner som kan reklamere med slik navigasjonsstøtte, nå inkludert Egersund havn.
Arbeidet gjøres i dialog med havnemyndighetene, og avgradering avklares med Forsvaret.
De neste havnene ut er Risavika utenfor Stavanger og Hammerfest i Finnmark.
Detaljer for en sikker seilas
Brukere av elektroniske sjøkart (ENC) har lenge etterlyst mer detaljert dybdeinformasjon. En test fra 2018 i Lovisenbergsund viste den positive effekten det har for sikker seilas.
Informasjonen gjør at navigatøren kan legge inn sikkerhetskonturen tettere opp mot fartøyets skrogdybde, for effektiv og sikker seilas i havna. Dette er ikke mulig med det elektroniske sjøkartets (ENC) standardiserte intervaller for dybdekurver.
– Dette anses å være til maksimal nytte i områder med minimal klaring under kjøl og/eller der manøvreringsevnen til fartøyet er begrenset, sier Jønsson i Kartverket.
Fakta
Produksjonen av detaljerte elektroniske sjøkart (ENC) er en del av et pågående arbeid med å forbedre sikkerheten og effektiv drift i norske havner.
Områder hvor arbeidet med tettere dybdekurver er gjennomført:
- Bergen havn
- Bodø havn
- Egersund havn
- Galtesund – innseiling til Arendal
- Haugesund havn
- Husøy havn
- Kristiansand havn
- Kristiansund havn
- Mandal havn
- Oslo havn
- Stavanger havn
Neste områder ut er i Finnmark og Rogaland:
- Hammerfest havn
- Risavika havn
Elektroniske sjøkart
Offisielle elektroniske sjøkart (ENC) brukes til papirløs navigasjon i navigasjonssystemet ECDIS.
Norske ENC-er produseres av sjødivisjonen i Kartverket.
Kartverket er Norges sjøkartmyndighet.
E-posten er sendt