Søknad om elektronisk tilgang til eiendomsdata
Norske virksomheter kan søke om å få tilgang til eiendomsdata utlevert fra matrikkelen og grunnboken via et API. Send inn søknad ved å fylle inn skjemaet under.
Hvem skal bruke skjemaet?
Skjemaet skal brukes av alle virksomheter som trenger tilgang til eiendomsdata som programvarebruker (maskin til maskin). Dette inkluderer blant annet private virksomheter, kommuner og offentlige etater.
Privatpersoner kan ikke søke om tilgang til API-et. Les mer om enkeltuttrekk av data og hvilken tilgang private har til åpne eiendomsdata.
Kommunalt ansatte
Ansatte som trenger en personlig tilgang til matrikkelen (pålogging med bank-ID), skal bruke skjemaet søknad om lesetilgang i matrikkelen for kommuneansatte.
Avdelingsleder må sende søknaden
For kommuner er det avdelingsleder som skal søke om tilgang, både til seg selv og på vegne av de ansatte.
Visste du at...
Tilgang til eiendomsdata krever egen løsning?
Tilgang til eiendomsdata er gratis, men det er viktig å merke seg at dette kun gjelder selve dataene. For å kunne bruke dataene i praksis, må man enten utvikle et eget grensesnitt eller kontakte en systemleverandør.
Kartverket tilbyr ikke noe ferdig program for å håndtere eller visualisere eiendomsdata, så dere må selv stå for den tekniske tilretteleggingen.
Personvern
Personopplysninger som du fyller inn i skjemaet, vil ikke bli brukt til andre formål. De lagres på Kartverkets servere og slettes etter faste rutiner. Les hvordan vi tar vare på personopplysninger i personvernerklæringen vår.
E-posten er sendt