Søknad om elektronisk tilgang til eiendomsdata
Norske virksomheter kan søke om å få tilgang til eiendomsdata utlevert fra matrikkelen og grunnboken via et API. Send inn søknad ved å fylle inn skjemaet under.
Hvem skal bruke skjemaet?
Skjemaet skal brukes av alle virksomheter som trenger tilgang til eiendomsdata som programvarebruker (maskin til maskin). Dette inkluderer blant annet private virksomheter, kommuner og offentlige etater.
Privatpersoner kan ikke søke om tilgang til API-et. Les mer om enkeltuttrekk av data og hvilken tilgang private har til åpne eiendomsdata.
Kommune og offentlig ansatte
Ansatte som trenger en personlig tilgang til matrikkelen (pålogging med bank-ID), skal bruke skjemaet søknad om lesetilgang i matrikkelen for kommuner og offentlige etater.
Avdelingsleder må sende søknaden
For kommuner og offentlige etater er det er avdelingsleder som skal søke om tilgang, både til seg selv og på vegne av de ansatte. Dersom avdelingsleder søker for seg selv, må det skrives i feltet "navn", under "ansvarlig søker hos virksomheten"
Viktig før du søker
Virksomheter som inngår avtale, må enten programmere seg opp mot Kartverkets grensesnitt (API) for å få tilgang til data, eller bruke et system fra leverandør. Dersom dere skal utvikle eget system er kunnskap om programmering nødvendig.
Før du fyller ut skjema bør du lese og sette deg inn i informasjon om elektronisk tilgang til opplysninger fra grunnbok og matrikkel.
Personvern
Personopplysninger som du fyller inn i skjemaet, vil ikke bli brukt til andre formål. De lagres på Kartverkets servere og slettes etter faste rutiner. Les hvordan vi tar vare på personopplysninger i personvernerklæringen vår.
The mail has been sent!