Luftfartshindre registreres automatisk
Innen 1. juli skal alt av lavspentnettet og andre luftfartshindre være registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). Nå er prosessen for å rapportere inn automatisert og her leder nettselskapet Lede an.
Alle luftfartshindre i Norge skal være registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). Registeret er det Kartverket som har ansvar for, mens lovverket ligger hos Luftfartstilsynet. De siste årene er NRL oppdatert og videreutviklet for å automatisere prosessene med å registrere luftfartshindrene.
– Kartverket er opptatt av å skape gode og trygge betingelser for luftfarten ved at vi får en god kvalitet i registeret og at det skal være trygt og enkelt å melde inn luftfartshindre. Dette er et nøkkelregister som norsk luftfart er avhengige av. Vi jobber nå opp mot Samferdselsdepartementet for at NRL skal kunne utvikles og ha gode rammebetingelser, slik at registeret er oppdatert og fullstendig, sier direktør Knut Bjørgaas i Kartverkets landdivisjon.
Å legge inn informasjon i registeret manuelt har vært en tungvint og tidkrevende prosess. Nettselskapet Lede har registrert over 13.000 luftfartshindre automatisk.
– Å kunne rapportere til NRL direkte fra maskin til maskin via Kartverkets API har forenklet rapporteringen for oss i Lede. Den automatiske løsningen har gjort det mulig for flere å rapportere, og selve rapporteringsprosessen er mye raskere, sier Erland Kringlåk, fagansvarlig for NIS i Lede.
Hindrer feilregistreringer
Kartverket har etablert en automatisk dataflyt fra anleggseier til NRL og videre til luftfarten.
– Dette har vært et mål for oss hele tiden og det en stor milepæl at vi er kommet så langt med automatiseringen. I tillegg til at innsendingsprosessen til databasen forenkles blir det enklere å holde eksisterende hinder løpende oppdatert, sier Geir Myhr Øien i Kartverket.
Eiere av luftfartshinder, i dette tilfellet nettselskapene, slipper å måtte gjøre de samme endringene på flere steder. Informasjon om hindre oppdateres i ett system, og disse vil bli automatisk synkronisert til NRL.
– Dette gjør det mulig for oss å raskt utbedre mangler og feil i datagrunnlaget og enkelt rapportere på nytt. Tilbakemeldingen fra de som har benyttet maskin til maskin-overføringen hos Lede så langt, er at dette fungerer bra, forteller Kringlåk.
Bedrer kvaliteten og sikrer flysikkerhet
Nettselskapene legger selv korrekte data inn i sine systemer. Den automatiserte prosessen gjør at Kartverket slipper manuell kontroll av hvert enkelt hinder som legges inn i registeret.
Kartverket vil likevel gjøre stikkprøvekontroller av innsendte data for å forhindre feil. Alle endringer i NRL loggføres for å kunne spore og dokumentere eventuelle feil.
Fakta Sømløst fra anleggseier til register
Det er Kartverket som sammen med selskapet Elbits har jobbet med å forbedre Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL) og utvikle en løsning for å gjøre det lettere for nettselskaper å registrere inn data i registeret.
Elbits har implementert en teknisk løsning for kraftbransjen, opp mot et API, som gjør det enklere å levere data fra nettselskapene inn i registeret.
Anleggseiere kan nå selv levere data direkte fra egne forvaltningssystemer (NIS) til NRL. Manuell plotting av luftfartshindre kan nå gjøres sømløst gjennom nesten helautomatiserte prosesser.
E-posten er sendt