Siste oppdatering

Testet samfunnets beredskap på Andøya

Når satellittsignaler manipuleres eller faller bort, stopper samfunnet opp. Under Jammertest 2025 på Andøya samlet Kartverket og samarbeidspartnere rekordmange nasjonale og internasjonale eksperter for å teste utstyr, dele erfaringer og sikre at samfunnet kan stole på presise posisjonsdata.

Ved vakre Bleikstranda på Andøya løp både tiden og posisjonen løpsk sist uke. Der hvor Sportsklubben Høkens fotballag vanligvis konkurrerer i 5. divisjon, øvde 400 ingeniører fra 120 organisasjoner og 21 land på samfunnets evne til å motstå bortfall og manipulering av satellittsignaler.

Fem ansatte fra Kartverket i refleksjakker foran teknisk utstyr utendørs på Andøya
FASIT: Team Kartverket fikk gode tilbakemeldinger under Jammertest 2025 – både som arrangør og leverandør av presise posisjonsdata. Foto: Ulf Ekstedt

Kartverket var arrangør av Jammertest for andre gang sammen med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Statens vegvesen, Justervesenet, Direktoratet for romvirksomhet, Forsvarets forskningsinstitutt, Avinor og Testnor.

Felles utfordringer

Under hele uken på Andøya ble deltakerne satt på prøve mens arrangørene simulerte forstyrrelser av satellittsignaler under virkelige forhold.

Mannlig ansatt i Kystverket foran en Kystverket-bil med påskriften Test vechicle
LOS: Seniorrådgiver Odd Sveinung Hareide i Kystverket testet presise posisjonsdata fra Kartverket under Jammertest 2025. Foto: Anne Jørgensen

– Det er en veldig fin arena for å teste utstyr og snakke med andre som har samme utfordringer og muligheter innenfor posisjonering, forteller seniorrådgiver Odd Sveinung Hareide i Kystverkets stabsenhet for digitalisering og innovasjon.

Testet til sjøs, på land og i lufta

Hareide er innovasjonskoordinator. Sammen med teamet sitt i Kystverket har han testet presise posisjonsdata (CPOS) fra Kartverket på båten i realistiske forhold til sjøs med bruk av navigasjonssensorer som Kystverkets lostjeneste skal ta i bruk.

Parallelt på land organiserte Vegvesenet bilkolonner og laserskannet testområdet. Svenske Ericssons team testet nytt utstyr, side om side med Marlink, som jobber med kommunikasjonsutstyr på havet. Apple var her også, sammen med forskningsteam fra både Europakommisjonen og ESA.

Jammertest-2025-Bleik-Foto-AnneJorgensen.jpg
TESTARENA: På Bleikstranda ble GPS og navigasjonssystemer satt på prøve da 400 eksperter fra hele verden deltok på Jammertest 2025. Foto: Anne Jørgensen

Fra stranda lettet Norsk Luftambulanse, og fly fløy i åttetall mellom Andøya flystasjon og havet. Samtidig sirklet verdens minste drone, en Black Hornet fra Teledyne, over fotballbanen ved Bleikstranda.

Fasit fra Kartverket

Deltakerne var svært fornøyde med posisjonsdata fra Kartverket som de fikk bruke under Jammertest. Det er også sjefingeniør Tomas Levin fra Statens vegvesen. Etter flere dager med testing mener han at Kartverket sitter på fasiten.

Varebil med Kartverket-logo og teknisk utstyr på taket foran bratt fjell.
GULL: Korreksjonsdata Kartverket leverer kan brukes til å verifisere og sjekke, sier sjefingeniør Tomas Levin i Statens vegvesen. Foto: Anne Jørgensen

– Korreksjonsdataene Kartverket leverer kan brukes for å verifisere og sjekke. Her ligger det gull, sier Levin, som startet det hele med et ønske om å teste, øve og bygge en åpen delingskultur i GNSS-miljøet.

Det er i ferd med å skje. Deltakerne under Jammertest snakker sammen og deler erfaringer over bordet på samme sted og tid.

Senioringeniør Tor-Ole Dahlø er prosjekteier for posisjonstjenester i Kartverket. Han ser betydningen av dialogen med aktører, leverandører og andre offentlige myndigheter.

– Det som skjer når man blir jammet, er at navigasjonssystemer settes ute av spill – noe som kan være kritisk. Vi får bekreftet at det vi leverer av posisjonstjenester har en viktig rolle, både til vanlig og i en situasjon som dette, sier Dahlø.

Del
XPPT