Søknad om autorisasjon som landmåler
Søknad om autorisasjon sendes Kartverket via Altinn.
Søknaden skal leveres elektronisk i Altinn. Dokumentasjon av utdanning og praksis må sendes sammen med søknaden.
Les mer om utdannings- og praksiskrav i overgangsordningen og i normalordningen før du går videre med søknaden.
Søknaden og vedleggene skal være utfylt på norsk for søkere i overgangsordningen – godkjenning av dagens utøvere, jf. matrikkelforskriften § 70 fjerde – sjette ledd, og for søkere i normalordningen, jf. matrikkelforskriften § 64 b. Vi ber om at vedleggene har beskrivende navn.
Gebyr
Vi gjør oppmerksom på at det kreves et gebyr på kr 9000, for behandling av søknaden, gjennomføring av ordinær autorisasjonsprøve og utstedelse av landmålerbrev.
Søknadsskjema
Søk om autorisasjon som landmåler
Skjema for ettersending av vedlegg
Skjemaene åpnes i Altinn, krever personlig innlogging.
Altinn brukerservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med Altinn brukerservice.
Søknadsbehandling
Normal behandlingstid for autorisasjonssøknaden er 3 uker.
Det kan ta lenger tid hvis søknaden er kompleks eller mangler dokumentasjon. Vi kontakter deg hvis vi trenger flere opplysninger i søknadsbehandlingen. Behandlingstiden kan også bli lenger hvis vi har mange saker til behandling.
E-posten er sendt