Tips og triks for å komme i gang med maskinell oppdatering av NRL
Manuell registrering og rapportering av store mengder luftfartshindre er en lite hensiktsmessig arbeidsmetode. Kartverket tilbyr derfor anleggseiere å sette opp en maskinell overføring av data fra eget anleggsregister til Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL).
Mange anleggseiere er pålagt å rapportere en stor mengde luftfartshindre innen fristen 1. juli 2025. Kartverket tilbyr et NRL-api for maskinelt å kunne rapportere luftfartshinder til NRL. Bruk av NRL-api til rapportering forutsetter at Maskinporten er satt opp som autentiseringsmetode.
En maskin-til-maskin integrasjon vil kunne benyttes til den initelle rapporteringen til NRL, men vil ha enda større gevinst når det kommer til løpende ajourhold av NRL. Endringer vil da kunne fortløpende overføres til NRL maskinelt.

Kartverket har sammen med Elbits gjennom 2024 drøfte hvilke forberedelser som bør gjøre før man kan komme i gang med en maskin-til-maskin oppdatering. Faren for feil ved oppdateringer gjennom NRL-api reduseres betraktelig dersom dataene er av god kvalitet.
Elbits har etablert en egen integrasjon mot NRL-api’et som det er ønskelig at nettselskapene benytter. Andre aktører jobber også med tilsvarende integrasjoner.
I samarbeid med Elbits er det laget en rapport som beskriver hele prosessen fra oppstart / planleggingsfase til data er rapportert til NRL. Rapportering til NRL er for de fleste en tidkrevende prosess. Det anbefales derfor å starte arbeidet tidlig.
Rapport: Maskinell oppdatering av NRL
Hvordan kan anleggseiere effektivt oppdatere Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL)?
E-posten er sendt