Kortere behandlingstid gir bedre turkart
Ved inngangen av 2021 ble det satt et ganske ambisiøst mål: Én måneds behandlingstid på turruter som meldes inn gjennom «Rett i kartet».
![Rutemerking med rød T på sti i Jotunheimen](/contentassets/47e749141ee447f2a4a0cfd96b86fcb0/jotunheimen.jpg?width=1104&height=621&quality=85&mode=crop&scale=both)
Målrettet arbeid over tid
For noen få år siden hadde innmeldingstjenesten «Rett i kartet» for turruter et etterslep på opp mot 1000 saker til behandling, og en behandlingstid på over ett år. Dette virket ganske håpløst i forhold til sti- og friluftssatsingen i samfunnet. Ikke minst for brukerne som måtte vente veldig lenge på å få se sine ruter i kartet.
Det har vært jobbet målrettet over lang tid for at publikum og ansvarlige for turruter rundt i landet skal se resultatet av det arbeidet som legges ned, og for å forbedre dataenes kvalitet og sammenheng med andre datasett.
Vi hadde vel mer et håp om å nå målet, enn troen på at det ville gå. Gjennom året har det vært jobbet gradvis nedover i køen av innmeldte saker. I løpet av sommeren og høsten har målet stadig kommet nærmere.
Målet er nådd
Den siste oversikten i desember 2021 viser at det ligger 41 turrutesaker til behandling gjennom «Rett i kartet», og ingen av disse er eldre enn én måned. Dermed er målet oppnådd!
Dette merkes også godt i dialogen med brukerne av dataene: Det kommer færre oppfølgingsspørsmål om saker og tilgjengeliggjorte turrutedata i ulike karttjenester.
Med dette utgangspunktet er vi godt rustet til å ta fatt på det som måtte komme av innmeldinger i 2022, forhåpentligvis uten noe etterslep. Det forventes blant annet at det vil komme ganske mye innmeldinger fra miljødirektoratets pågående prosjekt Friluftslivets ferdselsårer.
E-posten er sendt