Grensekryssende milepæl for automatisert transport
Kartverket bidro 25. september til å gjennomføre verdens første kryssing av en landegrense med en førerløs trailer. I regi av EU-prosjektet MODI passerte en Einride-trailer sømløst grenseovergangen ved Ørje.
MODI-prosjektet demonstrerte kryssing av grensen mellom Sverige og Norge med et førerløst kjøretøy fra den svenske produsenten Einride.

Grensekryssing er spesielt utfordrende for automatiserte kjøretøy, ettersom både geodetiske referanserammer, kommunikasjonstjenester og posisjonstjenester endres, i tillegg til nasjonale regelverk og tollprosedyrer.
– På disse områdene har vi dokumentert utfordringer og beskrevet løsninger for referanserammer, posisjonstjenester og HD-kart, forklarer Knut Jetlund i Kartverkets FoU-avdeling.
Om MODI-prosjektet
Siden oktober 2022 har Kartverket vært partner i det store europeiske innovasjonsprosjektet MODI under EUs Horizon-program.
- Prosjektet ser på muligheter og barrierer for høyautomatisert tungtransport på motorvegkorridoren fra Rotterdam i Nederland til Moss og Oslo i Norge.
- Prosjektet innebærer førerløs kryssing av fire landegrenser og terminaldrift ved fire forskjellige havner.
- Det innebærer å demonstrere teknologien i reelle omgivelser i Nederland, Tyskland, Sverige og Norge.
Viser framtidens ITS-løsninger
Demonstrasjonen var lagt til grenseovergangen på Ørje, og ble gjennomført med stor suksess torsdag 25. september. Bilen kjørte uten problemer over grensen fra svensk side, via digital tollklarering og kunne deretter kjøre videre inn i Norge.
Dette var verdens første kryssing av en landegrense med et førerløst kjøretøy. Det var dermed en milepæl som viser hvordan framtidens ITS-løsninger kan fungere sømløst på tvers av landegrenser. Kartverket er stolte over å bidra i et banebrytende prosjekt!

Eneste kartmyndighet i MODI
Kartverket har som eneste kartmyndighet blant de 36 MODI-partnerne en sentral rolle i å utforske kartmyndighetenes rolle i framtidens automatiserte transport. I prosjektet har vi hatt ansvar for å analysere hvilken fysisk og digital infrastruktur som må være på plass før slike kjøretøy kan innføres i stor skala.
– Mens den fysiske veginfrastrukturen i stor grad vil være uendret, er det klare behov knyttet til den digitale infrastrukturen, forklarer Jetlund og ramser opp:
- Stabile kommunikasjons- og posisjonstjenester
- Felles geodetiske referanserammer
- Høydetaljerte og oppdaterte kart (HD-kart) som viser vegen med omgivelser og restriksjoner for kjøring.
– Innen alle disse områdene er det avgjørende med standarder som sikrer at alt fungerer på tvers av landegrenser og kjøretøysprodusenter, sier Jetlund.
Jobber videre med nye løsninger
Videre har Kartverket testet produksjon av HD-kart fra offentlige geodata på en strekning ved Svinesund. Vi også har målt og dokumentert kvaliteten på GNSS-tjenester langs hele MODI-korridoren mellom Rotterdam og Oslo.
– I tillegg jobber vi nå med en undersøkelse av europeiske kartverk sine ambisjoner og løsninger knyttet til de påviste problemstillingene, avslutter Knut Jetlund.
E-posten er sendt