Fremtidsrettet valgemne i Agder
Startskuddet for «Geografiske informasjonssystemer, AI og IoT» gikk 7. januar. Rundt 70 studenter er nå i gang med emnet, som er resultat av et samarbeid mellom Kartverket, Universitetet i Agder og Norkart.
Fakta Hva står IoT og AI for?
Iot står for Internet of Things, eller Tingenes internett på norsk.
LoT er nettverket av identifiserbare gjenstander som er utstyrt med elektronikk, programvare, sensorer, aktuatorer og nettverk som gjør gjenstandene i stand til å koble seg til hverandre og utveksle data.
Kilde: wikipedia.no
AI står for Artificial intelligence, og er den engelske betegnelsen på det som på norsk heter kunstig intelligens (KI).
Kompetanse om informasjonsteknologi (IT) og kunstig intelligens (KI) blir i økende grad viktig for IT-bransjen og samfunnet generelt. Kartverket har derfor sammen med Universitetet i Agder og Norkart opprettet valgemnet «Geografiske informasjonssystemer, AI og IoT», som 70 studenter altså nå er i gang med.
Pilot
Valgemnet er en pilot, og inngår for IT-studenter ved Universitetet i Agder (UiA) i Kristiansand.
Piloten kom i gang etter initiativ fra Kartverket, i samarbeid med UiA og Norkart. Kartverket, som ekstern part er med på å både ta initiativ, utvikle emnet og forelese i det. Det er unikt at IT-fag utvikles og holdes av aktører fra offentlig og privat sektor i et så tett samarbeid som dette.
Førstelektor Hallgeir Nilsen og førsteamanuensis Geir Inge Hausvik, begge ved Institutt for informasjonssystemer, er ansvarlig for det nye valgemnet.
– Vi har en god og lang tradisjon for samarbeid med arbeidslivet, gjennom blant annet et godt samarbeid om praksis- og bacheloroppgavesamarbeid med virksomheter i regionen. Men dette er første gang vi utvikler et konkret emne sammen, sier Nilsen.
Hausvik, som nikker støttende til Nilsens utsagn om nybrottsarbeid, er også stolt over samarbeidet. – Vi har fått til et godt samarbeid her, og vi sikrer at våre studenter får kompetansen direkte fra de som er tettest på akkurat dette fagfeltet. Her utfyller vi hverandre svært godt, legger Hausvik til.
Krevende studie venter studentene
Alexander Salveson Nossum (Norkart) og Håvard Vidme (Kartverket) er tydelig engasjert i det de står klare til å formidle til studentene. Sammen oppdaterer de oss på læringsutbyttet studentene har i vente.
– Etter fullført emne skal studentene ha en grunnleggende forståelse av geografiske informasjonssystemer, inkludert sentrale teorier, begreper og bruksområder, for å kunne diskutere og anvende basisfunksjonalitet innen fagfeltet. De skal kjenne til datastrukturer, formater, standarder og ulike datakilder, samt kunne analysere og visualisere data på en effektiv måte, sier Nossum.
– «Spatial is not special» er noe vi i bransjen og fagmiljøet ofte sier og noe vi med faget ønsker å oppnå supplerer Vidme.
Kunstig intelligens høyt på agendaen
Kunnskap om kunstig intelligens er også høyt på agendaen i det nye valgemnet.
– I tillegg til kunnskap om geografiske informasjonssystemer, skal studentene få innsikt i hvordan kunstig intelligens og Internet of Things kan anvendes innen geografisk IT, legger Lars Fredrik Gyland til.
Gyland, som er Fylkeskartsjef i Agder er stolt over samarbeidet.
– Vi er svært heldige med et dyktig og fremoverlent universitetsmiljø og dyktige aktører fra privat sektor. Det å legge til rette for en læringsarena for fremtidens arbeidstakere, gjennom å samle fagpersoner fra Universitetet i Agder, Norkart og Kartverket er verdifullt for både studentene, fagmiljøene og ikke minst kunnskaps- og samfunnsutviklingen, avslutter Gyland.
E-posten er sendt