Kartverket avvikler gammel bestillingsløsning til fordel for ny heldigital løsning
Dagens bestillingsløsning for grunnboksutskrifter og kopi av tinglyste dokumenter slukker lysene 1. september 2025 til fordel for en ny heldigital bestillingsløsning. Den nye løsningen gir raskere, sikrere og mer kostnadseffektiv behandling og levering.

Kartverket har gjennom flere år levert bekreftede grunnboksutskrifter og kopier av tinglyste dokumenter til både profesjonelle brukere, mindre virksomheter og privatpersoner. Imidlertid har den gamle bestillingsprosessen, som har involvert manuelle bestillinger og lang leveringstid, vært en utfordring både for våre brukere og for Kartverket.
1. september 2025 vil Kartverkets gamle bestillingsløsning stenges, til fordel for en ny heldigital bestillingsløsning. Dette markerer slutten på en tid preget av manuelle og papirbaserte bestillinger, som har medført lang ventetid for våre brukere.
Hva har skjedd?
Kartverket lanserte i sommeren 2024 et nytt API for digital bestilling og levering av grunnboksutskrifter og tinglyste dokumenter, rettet mot profesjonelle brukere. For mindre virksomheter og privatpersoner, som ikke benytter en tjenesteleverandør, blir et nytt bestillingsskjema lansert på Seeiendom.no.
Løsningen for mindre virksomheter er lansert, men det gjenstår noe utvikling før løsningen for privatpersoner er på plass. Ny bestillingsløsning skal være digitalt – raskt og sikkert for alle våre brukere.
Fordeler i ny bestillingsløsning
Før har det tatt 7–10 dager før dokumentene ble levert, via post. Nå kan brukerne få tilgang til sine dokumenter innen én virkedag, og ofte mye raskere. Denne digitale løsningen er ikke bare raskere og sikrere – den er også tryggere, ettersom personvernet er ivaretatt ved at fødselsdato og eventuelle taushetsbelagte opplysninger i dokumentene blir sladdet før levering.
Hva betyr dette for deg som bruker?
Fra og med 1. september 2025 vil det ikke være mulig å benytte det gamle bestillings-APIet, og mindre virksomheter og privatpersoner må gå til Seeiendom.no for å foreta sine bestillinger. For de som benytter seg av tjenesteleverandører for å bestille dokumentene, er det viktig å ta i bruk det nye APIet god tid før fristen.
Vi oppfordrer alle våre brukere av bestillings-APIet til å gjøre nødvendige forberedelser for å sikre en smidig overgang til den nye løsningen. Kartverket på sin side vil være tilgjengelige for spørsmål knyttet til tilgang, testing og implementering av det nye systemet.
Flere tjenesteleverandører har allerede tatt i bruk det nye APIet, og stadig flere brukere mottar dokumentene sine digitalt. Tilbakemeldingene har vært svært positive, og Kartverket er glad for at vi har kunne tilby en løsning som er rask, enkel og trygg.
E-posten er sendt