Søknad om brukertilgang for føring av opplysninger i matrikkelen
Kommunen er lokal matrikkelmyndighet, og har ansvar for å føre opplysninger i matrikkelen. Tilgang til matrikkelen i slike tilfeller har hjemmel i matrikkelforskriften § 5.
Det er Kartverket som behandler søknad om godkjenningen i forbindelse med bestilling av brukertilgang til matrikkelen. Vilkår for godkjenningen er at personen må ha gjennomført Kartverkets kurs i matrikkelføring.
Nærmere om godkjenning
Matrikkelhjelp vil undersøke om vedkommende har bestått kurs i matrikkelføring, og når det er gjennomført. Kartverket kan vurdere om søkeren har tilstrekkelig kompetanse til å bli godkjent for føring av opplysninger i matrikkelen.
Dersom søkeren har fått trukket tilbake godkjenning med hjemmel i matrikkelforskriften § 5 andre ledd må det i alle tilfelle gjennomføres nytt kurs i matrikkelføring. Dette gjelder dersom godkjenningen er trukket tilbake fordi vedkommende har behandlet matrikkelen i strid med reglene i eller med hjemmel i matrikkellova.
Treårsfrist for føringstilgang
Søkeren kan ikke godkjennes for føring i matrikkelen dersom det har gått mer enn tre år siden vedkommende gjennomførte kurset, eller arbeidet med matrikkelføring. I slike tilfeller må det gjennomføres nytt kurs før personen kan godkjennes.
Lesetilgang til matrikkelen
Dersom du ikke er matrikkelfører kan kommunen be om lesetilgang (innsyn) i matrikkelen. Da må avdelingsleder fylle ut skjemaet "Søknad om lesetilgang i matrikkelen for kommuner og offentlige etater"
Personvern
Personopplysninger som du fyller inn i skjemaet, vil ikke bli brukt til andre formål. De lagres på Kartverkets servere og slettes etter faste rutiner. Les hvordan vi tar vare på personopplysninger i personvernerklæringen vår.
Matrikkelhjelp
Ved spørsmål, kontakt matrikkelhjelp på telefon 32 11 81 70 (09.00-15.00), eller e-post: matrikkelhjelp@kartverket.no
The mail has been sent!