Our website only contains limited information in English. Please see our English front page to find shortcuts and the menu to all our English content.

Last updated

Konseptvalgutredning eierskap til fast eiendom

Kartverket sender konseptvalgutredning (KVU) eierskap til fast eiendom på høring.

Kommunal- og distriktsdepartementet har i brev av 28. november 2024 gitt Kartverket i oppdrag å utrede konsepter som legger til rette for sikker registrering, lagring og deling av opplysninger for å sikre tilstrekkelig oversikt over og kontroll med eierskap til fast eiendom. Utredningen gjennomføres i samarbeid med Skatteetaten, og adresserer ett hovedproblem: «Det er ikke tilstrekkelig oversikt over og kontroll med hvem som til enhver tid eier og erverver fast eiendom i Norge».

Formål for utredning

Formålet er å utrede alternative konsepter som kan håndtere samfunnets behov for tilgang til riktige og oppdaterte opplysninger om eierskap til fast eiendom i Norge. Konseptene skal gi styrket kontroll med eiendom av betydning for nasjonal sikkerhet (Meld. St. 9 (2022–2023) - regjeringen.no) samt bidra til styrket innsats for å forebygge og bekjempe økonomisk kriminalitet (Meld. St. 15 (2023–2024) - regjeringen.no). Videre stilles det krav til tryggere og mer effektiv myndighetsutøvelse, opprettholdelse av et effektivt eiendoms- og finansmarked og tilrettelegging for bedre tjenester til næringsliv og innbyggere. Utredningen tar i tillegg høyde for innføring av EUs sjette hvitvaskingsdirektiv, og skal ses i sammenheng med utredning om eierskapsopplysninger til aksjer (Konseptvalgutredning eierskapsopplysninger aksjer - Skatteetaten).

Mål for tiltaket

Kartverket og Skatteetaten har utarbeidet tre konsepter, i tillegg til nullalternativet. Konseptene inneholder tiltak som skal realisere følgende mål:

  • Norske myndigheter og private aktører får bedre oversikt, gjennom økt kvalitet på opplysningene, over hvem som er reelle eiere til fast eiendom til enhver tid
  • Norske myndigheter og private aktører får enkel tilgang til og bruk av relevante opplysninger om eiere til fast eiendom
  • Prosessen knyttet til eiendomstransaksjoner skal være effektiv

Alle konseptene tar utgangspunkt i at brukerne får ett digitalt grensesnitt med tilgang til opplysninger om eierskap i fast eiendom. Det legges til grunn at samme opplysning bare skal samles inn én gang og forvaltes ett sted, og at offentlige data skal deles der man kan, og skjermes der man må. Det er videre en forutsetning av grunnbokens troverdighet som rettsvernsregister opprettholdes.

Samtlige konsepter kan understøttes med realopsjoner som bidrar til økt måloppnåelse. I dette ligger innføring av ervervskontroll og økt grad av pliktig eierregistrering, herunder en vurdering av pliktig tinglysing og et forbud mot blankoskjøter. Det er i tillegg definert en rekke konseptuavhengige tiltak som bidrar til kvalitetsheving av eierskapsopplysninger til fast eiendom.

Kartverket og Skatteetaten er enige om å anbefale konsept 3, Sentralisert eierskapsregistrering. Konseptet innebærer én felles offentlig løsning for registrering, forvaltning og distribusjon av eierskaps- og eiendomsopplysninger. Konseptet krever modernisering av dagens offentlige eiendomsregistre, høy grad av standardisering samt tilrettelegging for enkel og sikker deling av opplysninger mellom offentlige og private aktører.

Alternativer som er vurdert er Forbedret grunnbok (konsept 1) som øker samsvaret mellom tinglyst og reell eier gjennom opprydding, kvalitetskontroll og økt digitalisering, og Deling av eierskapsopplysninger (konsept 2) med innføring av en felles portal som gir samlet tilgang til eierskapsopplysninger fra desentraliserte registre. Alternativene skiller seg fra hverandre i grad av standardisering, forenklet dataflyt og teknologisk endring. Det anbefalte konseptet har størst grad av standardisering, forenklet dataflyt og teknologisk endring, mens konsept 1 har minst.

Vedlagt rapport dokumenterer departementenes bestilling, etatenes utarbeidelse av mulige konsepter, og anbefaling av konsept basert på samfunnsøkonomisk analyse.

Utredningen som nå sendes på høring gir tilrådning om hvordan eieropplysninger til fast eiendom skal registres, forvaltes og distribueres. Dette vil bli utredet videre i forprosjektet og etterfølgende faser i statens prosjektmodell.

Høringsinnspill

Vi ønsker innspill på anbefalingen av konsept. Hvordan vurderer dere at konseptet påvirker deres virksomhet, enten det er knyttet til registrering eller bruk av opplysninger om eierskap til fast eiendom? Det må gjerne utdypes hvordan dere vurderer mulighetene for forbedring av egen oppgaveløsning:

  • Hvilke positive eller negative virkninger vil konseptene gi for din virksomhet?
  • Hvilket konsept vurderer dere som best for dem som skal bruke opplysninger om eierskap til fast eiendom?
  • Hvilket konsept vurderer dere som best for dem som skal rapportere opplysninger om eierskap til fast eiendom?

Konseptet som velges vil ha rettslige konsekvenser og kreve regelverksendringer. Det er gjennomført foreløpige juridiske vurderinger slik konseptene fremstår på dette stadiet og er beskrevet i vedlegg C til rapporten. Vurderingene er ment som grunnlag for videre arbeid i en etterfølgende forprosjektfase. Vi ber om høringsinnspill knyttet til de foreløpige juridiske vurderingene og de rettslige forutsetningene for de ulike konseptene, også eventuelle internasjonale forpliktelser.

Kommunal- og distriktsdepartementet og Kartverket planlegger ekstern kvalitetssikring (KS1) av rapporten høsten 2025. Høringssvarene i denne saken vil inngå i grunnlaget for vurdering av konseptvalg sammen med ekstern kvalitetssikrers vurdering av konseptene. Videre behandling av saken vil følge kravene i Statens prosjektmodell og eventuelt i den ordinære budsjettprosessen.

Departementene vil på vanlig måte gjennomføre egne høringer av lov- og forskriftsendringer når utkast til slike er utformet.

Frist

Vi ber om eventuelle høringsuttalelser innen 16. oktober 2025 på e-post til post@kartverket.no.

Vennligst oppgi vår referanse 25/23544 ved henvendelser i saken.

Informasjonsmøte

Kartverket, i samarbeid med Skatteetaten, inviterer til en kortfattet gjennomgang av konseptvalgutredningen i et informasjonsmøte mandag 25. august kl. 13:00–14:00. Informasjonsmøtet gjennomføres digitalt.

Påmeldingsfrist er torsdag 21. august kl. 15:00

Meld deg på informasjonsmøtet

 

Share
XPPT