Our website only contains limited information in English. Please see our English front page to find shortcuts and the menu to all our English content.

Last updated

Sikrere seilas inn mot Bodø havn

Innseilingen til Bodø havn blir enda tryggere og sikrere etter at Kartverket denne uken ga ut flere høyoppløselige kartfliser i det digitale sjøkartet, som gir bedre oversikt over dybdeforholdene i havnen.

Bodø havn sist ut av flere norske havner som har fått nye elektroniske sjøkart (ENC) med mer detaljerte dybdekurver. Mer detaljerte dybdekurver gir skipene økt handlingsrom og bedre sikkerhetsmarginer ved manøvrering i havna. Dette er en del av et pågående arbeid med å forbedre sikkerheten og effektiv drift i norske havner. Dybdekurvene er fortettet til intervaller på én meter i området 0–30 meters dyp.

– Vi har de siste årene sluppet en portefølje med høyoppløselige, digitale sjøkart i norske havner. Disse detaljerte kartene har en omfattende dybdeinformasjon, som gir større skip bedre manøvreringsmuligheter og høy sikkerhet, selv ved små marginer i havnene. De som kommer sjøveien inn til Bodø havn får en sikrere og mer effektiv seilas, sier fungerende sjødirektør Gudmund Jønsson i Kartverket.

" width=
Fungerende sjødirektør Gudmund Jønsson. FOTO: Morten Brun / Kartverket

Økt sikkerhet med detaljerte kart

Fagansvarlig sjøkartmyndighet, Siri Reimers, trekker fram at Kartverket har lagt en plan og jobber for å få tettere dybdekurver i de største havnene i Norge. Havnene i Bergen og Stavanger var først ute med dette. Arbeidet gjøres i dialog med havnemyndighetene, og avgradering avklares med Forsvaret.

– Nå er Bodø havn inkludert i denne viktige porteføljen med detaljerte elektroniske sjøkart. De neste på lista er containerhavnen Risavika i stavangerregionen og Egersund havn, sier Reimers.

" width=
TETTERE DYBDEKURVER: Tettere dybdekurver i elektroniske sjøkart gir navigatøren økt handlingsrom og store skip bedre sikkerhetsmarginer når de manøvrerer i Bodø havn. FOTO: Kartverket / Norgeskart.no

Viktig for regionen

Fylkeskartsjef i Nordland, Yngve Evjenth, mener dette bidrar til å styrke den trygge skipsfarten i Nordland, og særs i Bodø-regionen.

– Bodø er en by med mye skipstrafikk, både med cruisebåter, passasjerer og gods. Samtidig er det en avansert innseiling. Mer detaljerte digitale sjøkart for seilende her, gjør trafikken både tryggere og mer effektiv, sier fylkeskartsjefen.

Detaljer for en sikker seilas

Brukere av digitale sjøkart har lenge etterlyst mer detaljert dybdeinformasjon. En test fra 2018 i Lovisenbergsund viste den positive effekten det har for sikker seilas. Informasjonen gjør at navigatør kan legge inn sikkerhetskonturen tettere opp mot fartøyets skrogdybde, for effektiv og sikker seilas i havnen. Dette var ikke mulig med det digitale sjøkartets (ENC) standardiserte intervaller for dybdekurver.

– Dette anses å være til maksimal nytte i områder med minimal klaring under kjøl og/eller der manøvreringsevnen til fartøyet er begrenset, sier Jønsson.

Oppdaterte sjøkart

Denne informasjonen vil også være tilgjengelig i kartplottere som baserer seg på data fra Kartverket. Dybdeinformasjonen er også tilgjengelige i kartet i farvannsbeskrivelsen «Den norske los» (dnl.kartverket.no).

Fakta

Områder hvor arbeidet med tettere dybdekurver er gjennomført:

  • Bergen havn
  • Bodø havn
  • Galtesund – innseiling til Arendal
  • Haugesund havn
  • Husøy havn
  • Kristiansand havn
  • Kristiansund havn
  • Mandal havn
  • Oslo havn
  • Stavanger havn

Neste områder ut er i Rogaland:

  • Egersund havn
  • Risavika havn

Elektroniske sjøkart

Offisielle elektroniske sjøkart (ENC) brukes til papirløs navigasjon i navigasjonssystemet ECDIS. Norske ENC-er produseres av sjødivisjonen i Kartverket.

Kartverket er Norges sjøkartmyndighet.

Share
XPPT