Nå flyr vi for å få bedre kontroll på høydesystemet langs kysten
Rett før jul lettet det første flyet for å måle tyngde langs kysten. Tyngdemålingene skal forbedre det nasjonale høydegrunnlaget som blant annet bidrar til sikrere risiko- og sårbarhetsanalyser knyttet til klima og beredskap.
Det nasjonale høydegrunnlaget er ikke helt pålitelig, særlig i kystområder. I Finnmark er usikkerheten opptil 25 centimeter. Ifølge Kristian Breili, forsker i Kartverkets geodesidivisjon, skaper slik usikkerhet problemer med å beregne hvor høyt stormflo vil treffe, og det utfordrer arealplanlegging, byggeprosesser og beredskap. Matrikkelloven sier at høydesystemet på land skal være entydig, men i enkelte områder er ikke det tilfelle.
FAKTA Samarbeid og videre fremdrift
Tyngdemålingene fra fly er nå en realitet takket være et samarbeid med Danmarks Tekniske Universitet som bidrar med kompetanse og utstyr. I tillegg har Forsvarsbygg, Havforskningsinstituttet, Statens vegvesen og kommuner bidratt på andre områder.
Områdene Lista–Stadt og Jostedalsbreen ble tyngdemålt før jul. Planen er å måle resten av kysten i 2025.
Innsamlingen av tyngdemålinger haster fordi det skal lages en ny modell av tyngdefeltet (geoidemodell) i det nordiske samarbeidet for geodesi, Nordic Geodetic Commission (NKG) i 2026.
Stort behov
– Behovet for høydedata er stort over hele landet. Usikkerheten i høydedata er særlig stor langs kysten fordi datagrunnlaget for høydebestemmelse er mangelfullt. Da nåværende høydesystem (NN2000) ble laget, var det ikke fokus på utfordringer knyttet til havnivåendringer og stormflo, forteller Breili.
Høydesystemet brukes i kartlegging, arealplanlegging, prosjektering, landbruk og gjennomføring av bygg- og anleggsvirksomhet. De største brukerne er entreprenører, kommuner, Statens vegvesen, Bane NOR og landbruk, særlig innenfor fagområdene maskin, plan og bygning, vann og avløp. De trenger presise, absolutte høydedata.
Tyngdemålingene startet i desember fra Rakkestad flyplass. Fra venstre: Kenneth Jacobsen og Christian Weidner fra Scandinavian Seaplanes AS og Ove Christian Dahl Omang fra Kartverket. Foto: Rune Valestrand, Norrønafly Rakkestad AS.
Mangler kontroll
Problemet er særlig stort for de som planlegger og gjennomfører tiltak i strandsonen, og som må forholde seg til både høyder på land, og dybder og vannstand i sjø samtidig.
Ifølge rådgiver for plan i Lødingen kommune, Kristina Husjord, mangler kommunen kontroll på høydesystemet. – Når kommunene er usikre på hvor byggegrensene faktisk ligger, blir det vanskelig å gi dispensasjon for byggegrense og gjøre en helhetlig risiko- og sårbarhetsvurdering, sier hun.
Vanskelig å beregne stormflo
Usikkerheten i høydegrunnlaget utfordrer handlingsrommet for klimatilpasning og beredskap i kystnære strøk. For Alstadhaug kommune er den største utfordringen knyttet til å beregne stormflo; Hvor høy floen blir og hvor langt innover land den vil flomme.
– Vi har ikke kontroll på hvor vannet treffer ved neste stormflo, sier Tom André Johansen, enhetsleder for kommunalteknikk. Han sier det er utfordrende å planlegge både hva som skal bygges hvor, nødvendige sikringstiltak og beredskap. Han har opplevd at kaianlegg har vært truet av høy vannstand flere ganger, og at vannstandsvarslingene ikke alltid stemmer.
Mens høyder for kaianlegg og annen infrastruktur på land fastsettes i høydesystemet på land, i meter over havet, fastsettes vannstandsnivåer ut fra middelvann. Johansen etterlyser nå flere vannstandsmålere i området.
Kunnskap om tyngdefelt
Breili sier at mer kunnskap om tyngdefeltet er nødvendig for bedre å kunne bestemme høyder over havet. – Det får vi ved å samle inn mer tyngdedata og beregne en ny modell for tyngdefeltet. Å måle tyngde fra fly, er effektivt fordi vi dermed kan dekke store områder på relativt kort tid, sier han.
Utvidet betydning
Økt kunnskap om tyngdefeltet har også betydning for andre samfunnsområder. Det vil gi bedre kunnskap om havstrømmer, geologiske forhold og kan ha betydning for treghetsnavigasjon. Treghetsnavigasjon brukes der det ikke er mulig å navigere ved hjelp av satellitter, eksempelvis under vann.
Bjørnar Dale, Danmarks Tekniske Universitet, sjekker tyngdemålingene inne i flyet. Foto: Ove Christian Dahl Omang, Kartverket.
The mail has been sent!