Siste oppdatering

Hvordan kan vi gjøre varetransporten mer A4?

Over 200.000 tonn gods fraktes via Oslo lufthavn i året. Det meste kommer med lastebiler til flyplassen. Hva gjør reisen fra avsender til mottaker så effektiv som mulig? Sentrale aktører i transportbransjen diskuterte dette nylig.

På initiativ av Oslo havn, Sintef og Kartverket gjennom prosjektet «Digitale havner» ble aktører fra både jernbane, luftfart og sjøfart samlet 12. september på Gardermoen for å diskutere digitale infrastrukturer og økosystem i samferdselsektoren.

Standardisering på tvers av transportbransjen

Hver for seg har både luftfarten, sjøfarten og jernbanen sine egne standardiseringer. Dette er system som sikrer at konseptene som effektiviserer og trygger driften blir forstått likt på tvers av landegrenser og regioner.

Deltakere på fagdagen. Foto: Iver Daaland Åse
Deltakere fra flere sentrale aktører var tilstede. Foto: Iver Daaland Åse / Kartverket

Nå er spørsmålet hvordan man kan koble det beste fra disse standardene sammen for å bygge hverandre opp. Det kan skape gode løsninger og grønnere utvikling.

Det tror prosjekteier for Digital havn-prosjektet Hege Berg Thurmann at et slikt møte kan bidra til.

– Sektorene har like utfordringer, og noe er ulikt. Dette er det interessant å se nærmere på. Gjennom samtalene får vi bekreftet at standardisering og deling av data er viktig. Om vi skal forbedre samarbeidet mellom sektorene, krever det en innsats fra hver sektor, selv om gevinsten ligger lengre ute i logistikk-kjeden, sier Thurmann.

Viktigheten av data og standardisering

Dette var også gjennomgående tema hos flere av aktørene på fagdagen. Nøkkelpoenger som trekkes frem er «å snakke felles språk» og å bryte ned silo-tenkningen som man er vant til å se i næringslivet.

Prosjekteier for Digital havn-prosjektet Hege Berg Thurmann
Prosjekteier for Digital havn-prosjektet Hege Berg Thurmann. Foto: Iver Daaland Åse / Kartverket

 

Kobler man da på nye, felles data som sted- og tidsbasert informasjon, sammen med en bredde av annen logistikkinfo, kan samarbeid på tvers av bransjene gi en mer effektivisert verdikjede fra A til Å. For å få til dette, mener Thurmann at man trenger konkrete tiltak.

– Noen rammebetingelser må på plass, med føringer gjennom blant annet Nasjonal transportplan (NTP). Også andre virkemidler trengs for å gjennomføre større endringer i bransjene, sier Thurmann.

Viktig å se fremover

Andre som var med og arrangerte samlingen, var Sintef Ocean ved seniorforsker Kay Endre Fjørtoft. Han tror også at et slikt fellesmøte utvikler bransjene positivt og skaper nye måter å tenke sammen på framover.

Seniorforsker ved Sintef Ocean Kay Endre Fjørtoft
Seniorforsker ved Sintef Ocean Kay Endre Fjørtoft. Foto: Iver Daaland Åse / Kartverket

– I felleskap kan vi se på utfordringene og diskutere oss frem til løsninger innen dataflyt i samferdselssektoren. Vi er der for å stimulere til mer samhandling slik at vi går fremover, ikke bakover, sier Fjørtoft.

– Å samle så mange fra de forskjellige næringene, gir rom for å diskutere konkrete problemstillinger for det vi omtaler som intermodal transport. Særlig transportmessige knutepunkt kan fungere som et nav i verdikjeden, sier han.

Han mener vi i større grad må tenke transportsystemet; ikke bare fokusere på bilen eller båten, men heller se på hvordan de samhandler for å oppnå en effekt. Et knutepunkt er i så måte et viktig bindeledd.

Lars Fredrik Gyland, avdelingsdirektør i Kartverket, Hege Berg Thurmann, avdelingsdirektør i Oslo Havn og Malène Peterson, prosjektleder i Norkart. Foto: Iver Daaland Åse
Lars Fredrik Gyland, avdelingsdirektør i Kartverket, Hege Berg Thurmann, avdelingsdirektør i Oslo Havn og Malène Peterson, prosjektleder i Norkart. Foto: Iver Daaland Åse / Kartverket

 

Fakta Digitale havner

Fagdagen arrangert av prosjektet Digitale havner, var en felles arena for å utveksle erfaringer mellom havn, luftfart og jernbane innen informasjonflyt for trafikknutepunkter.

  • Hvordan håndterer man informasjonsstrøm i trafikknutepunktene?
  • Hvordan er dataflyten i dag, og hvordan utveksles nødvendige data?
  • Hva kan vi lære av hverandre?
  • Hvordan oppleves samhandlingen innen sektoren så vel som mellom de ulike sektorene?  

Digitale havner-prosjektet har som mål å gi mer effektiv og miljøvennlig havnedrift gjennom kartlegging, digitalisering og utvikling av felles digital infrastruktur i havne-Norge. Prosjektet ledes av Oslo havn med deltakelse fra tjue norske havner og Kartverket.

Del
XPPT