Siste oppdatering

Veiledning til E-handel

Trenger du kopi av et tinglyst dokument eller en bekreftet grunnboksutskrift kan du bestille dette i Kartverkets E-handelsløsning.

Hva kan jeg bestille fra grunnboken?

Du kan bestille bekreftet grunnboksutskrift for fast eiendom og andel i borettslag, både aktiv og historisk grunnbok. Du kan også bestille kopi av et tinglyst dokument, dersom du ønsker å se innholdet i dokumentet.

Aktiv grunnboksutskrift

En aktiv grunnboksutskrift vil kun være en oversikt over hvem som har tinglyst eierskap til eiendommen, og hva som er tinglyst av heftelser og forpliktelser på eiendommen. Under grunndata vil du se hvilket bruksnummer denne eiendommen er fradelt fra, og eventuelt hvilke bruksnummer som er fradelt fra denne eiendommen. Du vil ikke få tilgang til det tinglyste dokumentet når du bestiller en grunnboksutskrift. 

Historisk grunnboksutskrift

En historisk grunnboksutskrift viser kun heftelser som har blitt slettet fra da grunnboken ble digitalisert ca i 1980 og frem til i dag, i tillegg til hjemmelsoverføringene i samme tidsrom.

Kopi av tinglyst dokument

Du kan også bestille kopi av et allerede tinglyst dokument. Dette kan for eksempel være kopi av skjøtet ditt, som viser når det ble signert, hvem som har bevitnet signaturene og om det ble tinglyst andre avtaler i skjøtet. 

For å kunne bestille en kopi av et tinglyst dokument må du ha dokumentnummeret. Dette kan du finne ved å logge inn på eiendommen på Se Eiendom, eller ringe vårt kundesenter på 32 11 80 00.

Finne dokumentnummeret selv

Dersom du søker opp grunnboksbladet til eiendommen vil det stå en sifferrekke i blå skrift på venstre side. Dette er dokumentnummeret.

Rekken er bygd opp på følgende måte: 
Årstall/dokumentnummer-rettstiftelsesnummer/embetekode.

Eksempel: 1956/23664-1/95.

Når du legger inn bestillingen i vår e-handel må du legge inn hele sifferrekken for å få bestilt det tinglyste dokumentet.

Du kan se grunnboksbladet til eiendommen på Se eiendom

Her finner du en oversikt over produktene du kan bestille.

Slik bestiller du

Du må først lage deg en bruker, og velge deg et passord. Deretter må du velge hvilket produkt du ønsker å bestille. Etter du har lagt inn bestilling på dokumentet kan du velge hvordan du skal betale. Etter du har lagt inn kortinformasjon og bekreftet kjøpet vil du få en e-post fra oss med ditt ordrenummer. 

Du kan logge og se på "min side" for å se hva du har bestilt tidligere også.

Her kan du logge inn og bestille i E-handel

Fakturaavtale

Dersom du jobber i et firma og jevnlig har behov for å bestille grunnboksutskrifter eller kopi av tinglyst dokument, kan du bes om å få opprettet en fakturaavtale i E-handel. Du må først registrere deg ved å lage en bruker, og deretter sende e-post til kundesenter@kartverket.no hvor du presiserer at du ønsker å bli fakturakunde. Du må opplyse om firmaets navn, adresse og organisasjonsnummer, i tillegg til den e-postadressen som du har brukt som brukernavn i e-handel. 

Privatpersoner kan ikke inngå fakturaavtale i e-handel.

Skjema

Ofte stilte spørsmål

Del