Hopp til innhold

Elektronisk tinglysing

Kartverket har utviklet et nytt tinglysingssystem for profesjonelle brukere. Systemet legger opp til en helautomatisert prosess der dokumenter som oppfyller krav til tinglysing kan registreres automatisk og gis umiddelbar prioritet i grunnboken. Første versjon av løsningen settes i drift 18. april 2017.

Alle virksomheter som ønsker å knytte seg til Kartverkets system for elektronisk tinglysing må tegne avtale om tilgang og bruk av systemet.

Les mer

Virksomheter med brukeravtale om elektronisk tinglysing kan registrere fullmaktsforhold i Kartverkets fullmaktsregister.

Les mer

Systemet for elektronisk tinglysing bygger på et nytt Web Service basert API for elektronisk innsending av dokumenter for tinglysing. Teknisk dokumentasjon og statusoppdateringer.

Les mer

Alle tinglyste dokumenter blir returnert sammen med en bekreftet grunnboksutskrift. Grunnboksutskriften er utformet med en sammenstilling av alle tinglyste heftelser på eiendommen.

Les mer

I det nye systemet for elektronisk tinglysing vil konsesjonskontrollen foregå ved at kommunene registrerer konsesjonsforholdet i matrikkelen.

Les mer

Under prosjektperioden med å utvikle et nytt system for elektronisk tinglysing ble det holdt jevnlige møter med de største aktørene og brukerorganisasjonene med interesse for elektronisk tinglysing.

Les mer

Her finner du oversikt over publiserte nyheter om elektronisk tinglysing og prosjektfremgang, fra prosjektstart til dags dato.

Les mer

Veiviseren

Kontakt oss

Telefon 08.00-15.45
08700
post@kartverket.no
 

Chat