1. Avtalens omfang

Avtalen gjelder levering av DPOS-tjenesten fra Kartverket til Bruker.

Vedlegg:

DPOS produktinformasjon

DPOS brukerveiledning

De ovenfor refererte vedlegg utgjør en integrert del av Avtalevilkårene og inngår således i disse.

Ved motstrid mellom vilkårene og vedleggene skal teksten i Avtalevilkårene gå foran, mens vedleggene skal ha prioritet i den rekkefølge de er listet ovenfor.

2. Parter

Parter til avtalen er Kartverket og den Bruker som fremkommer av Abonnementsavtalen.

3. Tjenesten

Kartverket er forpliktet til å levere DPOS. Dette er en tjeneste for både GPS og GLONASS-brukere med behov for posisjonsbestemmelse med centimeters nøyaktighet uavhengig av egen basestasjon. Tjenesten består av korreksjoner som mottas i sanntid ved hjelp av GSM- eller GRPS-modem.

4. Priser, fakturering og betaling

For Tjenesten faktureres Bruker ved inngåelsen av avtalen forskuddsvis for antall resterende måneder av året og deretter for årlig abonnement i slutten av januar på forskuddsvis basis.

Dersom Bruker er medlem av Norge digitalt gjelder egne priser og ordninger for fakturering og betaling.

Prisene fremgår av den til enhver tid gjeldende prisliste.

Kartverket kan endre prisene med 3 – tre – måneders skriftlig varsel. Prisendring kan også sendes bruker pr.  e-post. 

Fakturaer forfaller til betaling 30 dager etter fakturadato. Ved forsinket betaling gjelder lov om renter ved forsinket betaling av 19. desember 1976 nr. 100 (morarenteloven).

5. Rettigheter

Abonnementet på DPOS gir Bruker rett til å bruke Tjenesten i egen virksomhet (intern bruk).

Bruker har ikke rett til å videreformidle data fra tjenesten eller på annen måte spre denne informasjonen utover den brukerenheten avtalen er registrert på.

Bruker har rettighet til gratis ETPOS (for ettertidsberegning) dersom DPOS ikke leverer korreksjoner. Denne tjenesten er begrenset til et samlet uttak på 6 døgnuttak pr. år.  

6. Ansvar

Kartverket har ansvar for å levere Tjenestene iht. til vedlegg.

Kartverket har ikke ansvar for mangelfull levering som skyldes signalbrudd eller andre forhold som påvirker leveringen. Kartverket har ikke ansvar for bruken av Tjenestene.

For øvrig bestemmes partenes erstatningsansvar av alminnelige regler i norsk rett.

7. Mislighold og heving

Dersom en av partene misligholder avtalen, har den annen part rett til skriftlig å anmode den andre part om å rette opp misligholdet. Gjør han ikke dette innen tretti – 30 – dager, representerer dette vesentlig mislighold. Det samme gjelder for manglende betaling fra Bruker, såfremt denne ikke har betalt SK innen tretti – 30 – dager etter at han har mottatt purring på manglende betaling.

Dersom en avpartene misligholder avtalen i vesentlig grad, kan avtale sies opp (heves) av den annen part med øyeblikkelig virkning. Oppsigelsen skal skje skriftlig eller ved e-post. 

Det forhold at en part unnlater å håndheve misligholdsbeføyelser fratar ikke denne parten retten til å anvende misligholdsbeføyelsene for tilsvarende forhold i fremtiden.

8. Varighet og oppsigelse

Avtalen løper til den sies opp av en av partene. Oppsigelsestiden er tre – 3 – måneder. Oppsigelsestiden løper fra den dato oppsigelsen er mottatt. Avtalen må sies opp skriftlig eller ved e-post.

9. Overdragelse av avtalen

Avtalen kan bare overdras til tredjepart med den annens parts skriftlige samtykke.

Unntak er tilfeller hvor det er snakk om å overdra rettigheter og forpliktelse til en rettsetterfølger ved fusjon, fisjon eller annen type sammenslåing, likvidering, konkurs o.l. Det må da garanteres at rettsetterfølgeren vil oppfylle sine forpliktelser etter avtalen.

10. Endringer

Alle endringer eller tillegg til avtalen skal avtales skriftlig i et eget endringsdokument som skal undertegnes av begge parter. Endringsdokumentene skal følge som nummererte bilag til denne avtale.

11. Force majeure

Skulle det inntreffe en ekstraordinær situasjon som ligger utenfor partenes kontroll og umuliggjør oppfyllelse av plikter etter denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler må regnes som force majeure, skal den annen part varsles om dette uten ugrunnet opphold. Den rammede parts forpliktelser suspenderes så lenge den ekstraordinære situasjonen varer. Den annen parts motytelser suspenderes i samme tidsrom.

Motparten kan i en force majeure-situasjon bare heve avtalen med den rammede parts samtykke eller dersom situasjonen varer eller antas å vare lengre enn 90 dager regnet fra det tidspunktet da situasjonen inntrådte. I sistnevnte tilfelle skal det gis femten – 15 – dagers skriftlig varsel. Dette varselet kan også sendes pr. e-post.  

12. Feilmelding og brukerstøtte

Skulle det oppstå feil ved tjenesten, skal Bruker kontakte Kartverkets kundesenter telefon 08700 eller e-post til teknisk support: satref@kartverket.no. Andre tjenester: postjenester@kartverket.no.

Kartverkets kontrollsenter for posisjonstjenester er bemannet:

08.00-15.45 vanlig åpningstid (i perioden 15. september til og med 14. mai)
08.00-15.00 sommertid (i perioden 15. mai til og med 14. september)
08.00-12.00 onsdag før skjærtorsdag
10.00-14.00 i romjulen

Driftsmeldinger, hjelp og informasjon er å finne på Kartverkets sider om posisjonstjenester.

13. Rettsvalg og tvister

Partenes rettigheter og plikter etter denne avtalen bestemmes i sin helhet av norsk rett.

Dersom det skulle oppstå tvist mellom partene om tolkningen eller rettsvikningene av avtalen, skal tvisten først søkes løst ved forhandlinger. Fører slike forhandlinger ikke frem innen to måneder, kan hver av partene forlange tvisten avgjort ved norske domstoler. Ringerike er verneting.